syndroneonline.com
Kuljettajan eteen avautuu tuttu näkymä. RÖNKKÖ Hieman päälle kuuden lukema ei ole mitenkään huono ahtamattomalle kaksilitraiselle moottorille, joskaan ei se mikään ihmelukemakaan ole. Tai tarkasti ottaen - moottorissa on mekaaninen ahdin, mutta sen ensisijaisena tarkoituksena on tehostaa sylinterin tehokasta täyttymistä imuilmalla lisätehon antamisen sijasta. Skyactiv - X: n ajotuntuma oli mielenkiintoinen. Mazda lähtee empimättä ja nykimättä liikkeelle lähes tyhjäkäyntikierroksilla, kun nykyiset pienet turbomoottorit vaativat selkeästi enemmän kaasua lähdössä. Hillitty muotoilu korostuu sedanmallissa. RÖNKKÖ Takaluukku kavaltaa tehokkaan ahtamattoman moottorin. RÖNKKÖ Mazda3 kiihtyy jouhean suoraviivaisesti ja nopeasti. Moottori ei revi vetoakseleita irti, mutta se työntää voimaa ulos kuin lingosta. Vielä maantienopeuksissakin Mazda reagoi vaivattomasti kaasupolkimen painalluksiin. Teho kaivautuu esiin pehmeästi ja tehokkaasti. Stop & start - järjestelmä käynnistyksiä kevythybridi pehmentää hieman.
Takapenkillä on mukavasti jalkatilaa aikuisillekin, mutta pääntilassa saattaa pitkää jo ahdistaa. Ikkunat ovat pienet. Kuva: Vesa Eskola Ratin takaa tunnettuna Mazda 3 on hyvä ajettava. Sen ohjaus on looginen ja melko tunnokas. Mutkikkailla teillä Mazda avittaa vielä kuskia aktiivisella mutka-ajoavustimella. Myös jousitusta voi kehua, se on jämäkkä mutta silti vielä riittävän mukava. Ja kuten aina, maltillisempi 16 tuuman rengaskoko tarjoaa hieman mukavammat kyydit kuin komeampi 18-tuumainen vaihtoehto. Kojelaudan päälle sijoitettu näyttö on maksimissaan 8, 8-tuumainen. Leveyden ansiosta kuvaruutu voidaan jakaa kahtia. Kuva: Vesa Eskola Siinä missä yhä useampi uusi auto alkaa muistuttaa isoine näyttöineen jo enemmän avaruusalusta kuin autoa, Mazda 3 hemmottelee kuljettajaa perinteisellä ja erittäin selkeällä ohjaamolla. Ja kun vielä istuma-asento on erinomainen ja ratin säädöt erittäin runsaat, on Mazda 3:n ratin takana helppo viihtyä pidempikin matka. Myös selvästi edeltäjästä laskenut melutaso edesauttaa mukavuudessa.
Ne vrottavat jonkin verran myös matkustusmukavuutta. Ostajan kannattaa kokeilla kolmosta eri rengasvaihtoehdoilla. Matka-ajossa koeajoauton rengasmelu tuntuu pitkillä osuuksilla rasittavalta. Karun näköinen mittaristo Mazdan ohjaamossa ei ole alfamaista persoonallisuutta. Näkymä on hyvin varustellussa Luxury-versiossakin aika karu. Mittaristoa hallitsee vain yksi iso mittari, joka näyttää moottorin kierrosluvun. Nopeus näkyy digitaalisena lukemana. Koeajoautossa se heijastui myös kojelaudasta nousevalle läpinäkyvälle levylle, joka on diginäyttöä selvästi paremmin kuljettajan näkökentässä. Ankean suppeassa mittaristossa ei ole moottorin jäähdytysveden lämpömittaria, mikä on Suomen oloissa puute. Kylmästä moottorista kertova sininen varoitusvalo ei korvaa mittaria. Muutenkaan kolmosen kojetaulussa ei ole mitään nappulaviidakkoa, mutta eihän sellaista ole Audinkaan ohjaamossa. Mazdalla ei näkymään ole kuitenkaan rakennettu mitään persoonallista ilmettä. Toiminnallisesti asiat ovat sinänsä kohdallaan.
HIENOSTUNEISUUTTA JOKAISELLE AISTILLE UUSI SUKUPOLVI ON TÄÄLLÄ Täysin uudessa Mazda3:ssa ruumiillistuu kaksi tekijää: Hatch-mallin kiihdyttävän kaarevat muodot kielivät vapaudesta. Sedanin sulavat ja hienostuneet linjat ovat kuin yhdellä vakaalla siveltimenvedolla vedetyt. Molemmat vaihtoehdot on varustettu täydellisesti muotoilluilla premium-luokan sisustuksilla, viimeistä huutoa olevalla Skyactiv-teknologialla ja uusimmilla turvaominaisuuksilla. Tuloksena on vertaansa vailla oleva yhteys niin ajorataan kuin ajoneuvoonkin. MAZDA3 ON VOITTANUT 2020 WORLD CAR DESIGN OF THE YEAR –PALKINNON Mazda3:n voittama Workd Car Design of the Year -palkinto annettiin tunnustuksena innovatiivisesta ja rajoja rikkovasta muotoilusta. Palkinto juhlistaa tänä vuonna 100 -vuotista taivaltaan juhlivaa Mazda Motor Corporationia. KÄSITYÖTAITO KOHTAA TUNTEET Olitpa matkalla mihin tahansa, ota vastaan elämän kokemukset Mazda3:n ohjaamosta käsin. Auton sisustus on Mazdan Takumi-artesaanien ja käsityöläisten... Olitpa matkalla mihin tahansa, ota vastaan elämän kokemukset Mazda3:n ohjaamosta käsin.
Tämä mahdollistaa kuljettajalle sulavamman ja vähemmän rasitusta tuottavan ajon. TEKNIIKAN VOIMA Viimeisintä Skyactiv-tekniikkaa käyttäen suunnitellut moottorit on varustettu elektronisella M-Hybrid-ajoteknologialla polttoaineenkulutuksen optimoimiseksi – ajamisen nautinnosta tinkimättä. Skyactiv-X-moottorissa käytetään Mazdan ainutlaatuista sytytystekniikkaa, jonka nimi on Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). AJAMINEN ON TÄRKEINTÄ Istuudu uuden Mazda3 ratin taakse ja koe mukavuuden ja ajamisen riemun uusi taso lukuisten matkustamokokemukseen ja ajodynamiikkaan tehtyjen parannusten ansiosta. Lähetä Mazda3 hinnasto ja esite kätevästi sähköpostiisi SISÄTUNNISTIMEN ÄLYTTIMEEN Hälytysjärjestelmä huolehtii Mazdasi turvallisuudesta. LANGATON PUHELIMEN LATAUSALUSTA Lataa puhelimesi kätevästi ilman johtoja. TAKAPUSKURIN ASTINSUOJAT (RUOSTUMATON TERÄS) Suojaa tehokkaasti autosi takapuskuria naarmuilta. JOKA SÄÄN LATTIAMATOT Suojaa autosi lialta sekä läikkyneiltä juomilta ja ruoilta. Mittojen mukaan valmistetut joka sään lattiamatot on suunniteltu pitämään kohtuullisen...
RÖNKKÖ LIsäksi Mazdassa on Skyactiv - G - moottorista tuttu kevythybridijärjestelmä eli polttomoottoria avustava pieni sähkömoottori ja takapyörien väliin sijoitettu 24 V: n akku, johon hidastusenergiaa kerätään. Auto ei kuitenkaan liiku metriäkään sähkön voimalla, mutta sähkö avustaa näkymättömästi bensiinimoottoria. Stop & start - järjestelmä käynnistyksiä kevythybridi myös pehmentää hieman. Kaksilitraisessa Skyactiv - X - moottorissa on 180 hevosvoimaa eli 58 hevosvoimaa enemmän kuin vastaavassa 122 - hevosvoimaisessa Skyactiv - G: ssä, mutta laihan seoksen ansiosta kulutus kulutuksen ja päästöjen pitäisi jäädä selkeästi tavanomaista pienemmiksi. Koeajo näyttäisi vahvistavan tätä väitettä. Aiemmin ajamamme Skyactiv - G: n koeajokulutus asettui 6, 9 litraan. Nyt koeajon alussa kulutusmittarin keskilukema oli aiemman historian perusteella vain 5, 7 litraa. Koeajon aikana keskikulutus nousi kuitenkin noin 6, 4 litraan sadalla, kun emme erityisesti kikkailleet kulutuksen kanssa.. Maahantuojan mukaan ajamallamme manuaalivaihteisella Mazda3: n Skyactiv - X: llä on päästy jopa neljällä alkaviin lukuihin.
Käyttäjien antama arvosana Äänien määrä: 0 Keskiarvo: 0 Arvostele kokemuksesi valitsemalla 1-5 tähteä yllä olevasta ruudusta. Lisää halutessasi kommentti sivun alareunassa olevalla lomakkeella. Kohtaamme elämässä monenlaisia päätöksiä ja tilanteita. luo mahdollisuuden keskustelulle eri aiheista kuten Mazda lukea ja kertoa Mazda 3 kokemuksia vuodelta 2020 vapaasti ja halutessasi anonyymisti. Auta muita kertomalla avoimesti Mazda 3 kokemuksesi Mazda 3 herättää monenlaisia kysymyksiä ja tunteita. Jos sinulla on siitä kokemusta, voit auttaa muita henkilöitä. Mazda 3 asiaa tutkiva henkilö haluaa vastauksia mm. seuraavanlaisiin kysymyksiin: Mitä pelkoja Mazda 3 sinulle aiheutti ja vastasiko pelkosi todellisuutta? Mitä positiivista ja negatiivista voisit sanoa Mazda 3 aiheesta? Mitä tekisit toisin, jos voisit palata ajassa taaksepäin? Jaa Mazda 3 kokemuksesi alla olevalla lomakkeella Älä kirjoita viestiin henkilökohtaisia tietojasi. Kertomasi Mazda 3 kokemus julkaistaan sellaisenaan. Älä käytä kirosanoja tai muutoin sopimatonta kieltä.