syndroneonline.com
Automafia tyyppäsi Volvon kehutun D3-moottorin, joka oli asennettu V70:n nokalle. Kyseessä on mukavasti vääntävä voimanpesä ja Geartronic-automaattivaihteistolla varustettuna V70 on jouhea ajaa. Hintavertailussa V70 D3 automaattivaihteisena maksaa 46 449 euroa ja D5-moottorilla ja vastaavalla vaihteistolla 50 801 euroa. Hintaeroa on lähes 4500 euroa D3:n eduksi. Tehoissa D3 häviää viitoselle 42 hevosvoimaa, mutta pienemmän moottorin luonne on ärhäkämpi ja iso auto tuntuu suorituskykyiseltä ja tehokkaalta. En itse kaipaa yhtään enempää hevosia pellin alle, mitä D3:sta irtoaa. Polttoaineen kulutus D3:lla ja Geartronicilla on 8. 2-4. 8-6. 1 (Kaup. /Maant. /Yhd. ) ja D5:llä 8. 8-5. 0-6. 4. Päästöt ovat 159 g/km (D3) ja 169 g/km (D5). Uusi viisisylinterinen, kaksilitrainen D3 on periaatteessa sama moottori kuin Volvon tunnettu 2, 4 litran dieselyksikkö, mutta sen iskutilavuutta on pienennetty ja lyhyempi iskun pituus optimoi polttoaineen kulutuksen. Tämän taloudellisen moottorin ruiskutusjärjestelmä sisältää erityyppiset pietsosähköiset ruiskutussuuttimet kuin D5-moottori.
Ei ole Cosworth tekeleitä kuitenkaan?? Jos siis näitä T5 ja T6 -malleja tarkoitat, kyllä niissä olleet koneet ovat olleet ihan Volvon omaa tuotantoa. Näissä yhteys Fordiin on toki sitä kautta, että Volvon ahdettu kone löytyi Focus RS mallien keulalta. Mitään Cosworth-pajan tekeleitä ei Volvoissa ole käytetty. V8 jota XC90 ja S80 malleissa käytettiin, on puolestaan omaa sukua Yamaha. Jos siis näitä T5 ja T6 -malleja tarkoitat, kyllä niissä olleet koneet ovat olleet ihan Volvon omaa tuotantoa. T5 merkillä on myyty myös Fordin moottoria Volvon keulalla Mitään Cosworth-pajan tekeleitä ei Volvoissa ole käytetty. Olenko ihan väärässä että jonkun Volvon koneen kannessa olisi aika reilustikin Cosworthin kädenjälkeä, mahdollisesti 16V vinokoneessa? Olenko ihan väärässä että jonkun Volvon koneen kannessa olisi aika reilustikin Cosworthin kädenjälkeä, mahdollisesti 16V vinokoneessa? Jos wikipediaa uskomme, niin 16v kannella oli enemmän tekemistä Porschen kanssa. Ja joka tapauksessa se oli aikaa ennen Ford-omistusta.