syndroneonline.com
Ruohonleikkurikin pitää huoltaa ennen uutta kasvuaikaa. Huolto kannattaa tehdä toki jo syksyllä, ettei keväällä ole ongelmia käynnistyksessä ja koneen tulevassa "työkyvyssä". Jos huolto kuitenkin viime syksynä unohtui, niin parempi sitten keväällä kuin ei milloinkaan. Puhdista kone Aloita huolto leikkurin puhdistuksella. Alustan puhtaana pitäminen on tärkeää, jos runko on metallia. Ruohon hapot ovat nimittäin ruostumisen tehokkaita apulaisia. Puhdistamiseen voit käyttää pelkkää vettä. Painepesuriakin voi toki hyödyntää, mutta älä suihkuttele paineella ainakaan arkoja paikkoja (terän akselitiivistettä ja laakeripesä - jos laakeriin pääsee vettä, niin se tuhoutuu nopeasti). Vaihda tulpat Tulpat kannattaa vaihtaa vuosittain. Niihin kertyy käytössä karstaa, mikä heikentää sytytystä (siitä seuraa, että moottorin käyntiin saaminen on epävarmaa ja moottori savuttaa käydessään). Tieto oikeasta tulppamallista löytyy käyttöohjeesta (lähes kaikkiin ruohonleikkureihin sopivat samat tulpat, vaikka koodi vaihteleekin valmistajittain).
Helpommin öljyn saa kuitenkin pois samaa tietä kuin se on sinne laitettukin: kallistamalla konetta öljy valuu täyttöaukon kautta. Uutta öljyä kaadettaessa on muistettava, ettei sitä laiteta liikaa - öljymäärä tarkistetaan koneen ollessa tasaisella alustalla. Aina ennen uutta käyttökertaa öljyn taso kannattaa tarkistaa mittatikulla. Terän kuntoa tarkistettaessa kone kallistetaan pystyyn niin, että sytytystulppa on ylöspäin. Näin ehkäistään moottoriöljyä valumasta kaasuttimeen. "Ja konetta tulee aina säilyttää myös suorassa", muistuttaa asentaja Mika Timonen. Mikäli öljyä joutuu kaasuttimeen, se pestään pois. Näppärät, smirgelin ja tahkon omistavat tee-se-itse-henkilöt voivat teroittaa leikkurin terän itse. "Jos terässä on koloja tai se on tylsä, se kannattaa teroittaa. " Mikäli kotoa ei löydy teroittajaa, Hirvosen pojat lupaavat hoitaa homman 5-10 eurolla. Kerran kaudessa suositellaan myös puhdistamaan ilmansuodatin. "Jos suodatin on likainen, ei moottori saa tarpeeksi ilmaa ja kone käy huonosti", Timonen kertoo.
Kylmäsäilytyksessä kaasuttimeen tiivistyy kosteutta. Vaihda siis tankissa oleva bensiini pienkonebensiiniin - se säilyy paremmin kuin autonbensiini. Voit myös lisätä tankkiin bensiinin lisäainetta, joka parantaa sen säilyvyyttä. Parasta on kuitenkin säilyttää koneen tankki miltei tyhjänä: vanhakin bensa kyllä palaa, mutta moottori voi pätkiä ja kärytä - ja käynnistymisessä saattaa olla ongelmia.
Testaa teräntasapainoisuus työntämällä terän reikään ruuvimeisseli tai kynä. Loppuun teroitettu terä vaihdetaan uuteen. Lopuksi terä kiinnitetään kunnolla ja oikein päin eli terävä puoli edellä moottorin pyörimissuuntaan. Tarkista terän ja rungon välissä olevan murtopalan kunto. Pala suojaa koneen akselia kolhuilta, jos kone osuu kiveen. Vanha 98-bensa valutetaan pois ja laitetaan uutta tilalle. Pienmoottoribensa on paras vaihtoehto ruohonleikkuriin. Leikkurin kiinnikkeet ja vaijerien kunto tarkistetaan. Aja koneella koekierros ja katso, kulkeeko se tasaisesti ja yskimättä ja savuamatta, onko terä suorassa eikä tärise.
Olet täällä Etusivu » Ruohonleikkurin huolto Ruohonleikkurin säännöllinen huolto pidentää leikkurin käyttöikää, käytettävyyttä sekä pitää leikkurin leikkuutuloksen hyvänä. 1. Puhdista kone Puhdista leikkuri. Varsinkin rungon metalliosat ruostuvat likaisina. Puhdistukseen käytetään vettä. Painepesuria voi käyttää, mutta älä suihkuta laakeripesiä. 2. Vaihda tulpat Tulpat kannattaa vaihtaa vuosittain. Niihin kertyvä karsta heikentää sytytystä. Moottorin käynnistyminen kangertelee ja moottori savuttaa käydessään. Oikeasta tulppamalli löytyy käyttöohjeesta. Kysy kaupasta ruohonleikkurin tulppia tai ota vanha malliksi. 3. Vaihda ilmansuodatin Ilmansuodatin on syytä tarkistaa säännöllisin väliajoin. Vaahtomuovisen voi pestä miedolla pesuaineella. Pesun jälkeen sille puserretaan pari tippaa moottoriöljyä. Tämän jälkeen suodatinta puristellaan muovipussissa kunnes öljy on jakaantunut tasaisesti suodattimeen. Paperinen suodatin vaihdetaan. 4. Vaihda öljyt Öljyt tarkistetaan aika ajoin ja vaihdetaan kerran vuodessa.
Vaahtomuovisuodatin huuhdellaan esimerkiksi moottoribensiinillä tai liuottimella, huuhdellaan ja kuivataan hyvin. Nykyisin suositut paperisuodattimet vaihdetaan uuteen. Kone puhdistuu pesemällä Talviteloilta kaivetusta koneesta kannattaa vilkaista myös vaijereiden kuntoa. Vaijeria suojaavan muovikuoren sisään voi tirauttaa pari tippaa öljyä. "Ja aina koneen ollessa varastossa pitää muistaa, etteivät vaijerit ole taittuneena", Markku Palo huomauttaa. Mikäli vaijereiden liike on kankeaa ja rahisevaa, se vaihdetaan uuteen. Huoltotoimien jälkeen tarkistetaan pulttien ja ruuvien kireys. Tankkiin lisätään uutta bensaa. "Talven pakkasessa ollut bensa ei pala hyvin. Kone ehkä käynnistyy, mutta pätkii. " Palo myös muistuttaa, ettei bensaa saa lisätä moottorin ollessa kuumana: vaarana on polttoaineen leimahtaminen. Sytytystulppa kannattaa myös vaihtaa kerran kauden aikana. Joka leikkauksen jälkeen pohjaan tarttunut ruohosilppu puhdistetaan pois. Pohjaan paakkuuntunut kostea ruoho aiheuttaa ruostumista.
Nykyisin useimpien koneiden kuoret ovat joko muovia tai alumiinia, mutta ruostuvia osia löytyy muun muassa terästä. "Leikkurin voi hyvin huuhdella vedellä puutarhaletkun avulla", Palo vakuuttaa. Joissakin malleissa alustan pesun voi suorittaa huuhtelureiän kautta koneen käydessä. Entäpäs jos kone ei lähde käyntiin laisinkaan? "Tarkista ensin, että bensaa on. Jos on ryyppytutti, pumppaa siitä muutaman kerran. Kuivaa ja puhdista sytytystulppa", Palo luetteloi. Ja jos sittenkään ei tärppää, voi leikkurin viedä asiantuntevaan keväthuoltoon. Ennakkohuolto pikkuleikkuriin maksaa 40-60 euroa.
Ajoleikkuri olisi hyvä viedä huoltoon kolmen vuoden välein, tavallinen vuosittain. Näin huollat ruohonleikkurin Ota ennen huoltotoimien aloittamista sytytystulpan johto irti, jotta kone ei käynnisty vahingossa. Jäikö koneen alusta pesemättä syksyllä? Hapokas ruoho ruostuttaa runkoa. Huuhtaise kone puhtaaksi vedellä ja tiskiharjalla. Paikoin suositellaan painepesurin käyttöä, mutta ammattilainen kehottaa varovaisuuteen. Painepesuria ei kannata käyttää ainakaan ajoleikkureiden leikkuukoteloiden pesemiseen, sillä laakerit menevät nopeasti huonoiksi, vaikka ne olisivatkin suojattuja. Sytytystulppaan kertyvä karsta heikentää sytytystä. Jos leikkuri ei käynnisty tai savuttaa, tarkista ja vaihda ensimmäisenä tulppa. Ota vanha tulppa mukaan malliksi kauppaan. Vaihda likainen paperisuodatin, vaahtomuovinen ilmansuodatin pestään pesuaineella. Vaihda öljy. Leikkurin mallin mukaisesti vanha öljy imetään pois tai valutetaan pohjapropun kautta. Vanha öljy on vietävä jäteöljyn kierrätyspisteeseen. Tylsän terän voi teroittaa viilalla, teroituskivellä, sähkötahkolla tai rälläkällä.
Kannattaa kuitenkin olla varma, ettei koko kone tyhjene. Kun liika öljy on valunut pois, moottoria kannattaa käyttää vähän aikaa. Öljytikullisissa autoissa pitää sen jälkeen pyyhkiä tikku ja työntää se uudelleen paikalleen. Kun tikun vetää taas ulos, näkee, asettuuko öljymäärä tikun merkkiviivojen väliin. Kaikilla autoilijoilla ei ole mahdollisuutta ajaa ajoneuvoaan rasvamontulle tai pukille, jossa öljypohjassa olevan propun saa auki. Liian öljyn saa pois myös halvalla pumpulla, jonka letku työnnetään moottorin öljyntäyttöaukkoon. Menetelmänä se on myös siistimpi kuin auton alla koluaminen.